Thứ Hai, 29 tháng 10, 2012

Entry 3_Đoàn Thị Thu Huyền


Entry 3
Identifying Bias
Item 1:
"The Japanese hold special personality characteristics of resilience, patience, industriousness and helpfulness that assist in overcoming hardships."
-          Stereotype
-          Analysis: Most people think that the Japanese are resilient, patient, industrious and helpful, which helps them overcome their hardships. However, in fact, not all the Japanese are resilient, patient, industrious and helpful like that. Many Japanese people are lazy and impatient and can not overcome their hardships. Therefore, it is a mental image of the Japanese based opinion without regard to individual differences.
Item 2:
"Hòa vào dòng người đi xin việc tại KCX Linh Trung 2, với giọng miền Trung đặc sệt, mang hồ sơ tới đâu chúng tôi cũng bắt gặp những cái nhìn ngờ vực của các bảo vệ. Dù biển tuyển dụng treo nhan nhản nhưng khi hỏi thì hầu hết bảo vệ đều cho biết đã tuyển đủ người. Nguyễn Văn Thành, quê ở Quảng Trường (Thanh Hóa), người đi cùng chúng tôi, nói nhỏ: “Họ vẫn cần người nhưng không nhận người Hà Tĩnh, Nghệ An, Thanh Hóa đâu”. Thành vừa thi trượt đại học, vào TP HCM kiếm việc làm vừa để ôn thi lại, nhưng nhiều ngày qua dù đã đi ứng tuyển trên chục công ty vẫn chưa được nơi nào nhận. “Nhiều bảo vệ công ty nói thẳng, người Thanh Hóa thì có nhận hồ sơ rồi cũng bị thải ra, đừng cố làm gì, mất công tốn tiền làm giấy tờ”, Thành rầu rĩ nói. Không chỉ Thành, nhóm bạn đồng hương của cậu gần chục người cũng đang khốn khổ vì chưa tìm được việc làm."

-          Discrimination
-          Analysis: People have negative attitude towards people from Thanh Hoa and they do not want to have any relationship with Thanh Hoa people. Thus, when the Thanh Hoa people like Mr. Thanh in this news apply to jobs, they receive suspicious eyes of people and refusal of companies as well as employers. It is a discrimination to the Thanh Hoa people in comparison with people from the other provinces.


Item 3:

- Prejudice
- Analysis: In the picture, there is a woman with wrong thoughts about Math. She supposed that (√2 + √8) is an irrational number so she thought that if we squared the number, we would got a rational number. However, (√2 + √8) is still a rational number and its result is 3√2, a rational number. From this example, people give conclusion that women are bad at Math. Obviously, it is a negative attitude towards women. Not all women are bad at Math. Many women are good at Math and even better at it than men.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 nhận xét: